ویدئو | استقبال مهاجران افغانستانی مقیم مشهد از تیم ملی فوتسال افغانستان ویدئو | استقبال از تیم ملی فوتسال افغانستان در مشهد داعش مسئولیت حمله به نمازگزاران هرات را بر عهده گرفت عکس‌هایی از مراسم تشییع پیکر شهدای حمله به مسجد شیعیان در هرات راه آهن ایران برای حمل بار ترانزیتی افغانستان به ترکیه مجددا اعلام آمادگی کرد کاظمی‌قمی، کرزی و عبدالله حمله به شیعیان در هرات را محکوم کردند ویدئو | شناسایی خانواده شهید «نسیم افغانی» پس از سال‌ها گمنامی سفارت ایران در کابل حمله تروریستی هرات را محکوم کرد تمجید وحید شمسایی از عملکرد افغانستان در جام ملت‌های آسیا + فیلم شهادت ۷ نمازگزار در حمله افراد مسلح ناشناس به مسجد امام زمان (عج) در هرات صعود چهارپله‌ای فوتسال افغانستان در رنکینگ جهانی سرمربی ایرانی تیم ملی فوتسال افغانستان: از شادی ملت خوب افغانستان خوشحال هستم ویدئو | شادی مردم هرات پس از راهیابی تیم ملی فوتسال افغانستان به جام جهانی ویدئو | هیجان گزارشگر افغانستانی پس از صعود تیم ملی فوتسال کشورش به جام جهانی نتیجه و ویدیو خلاصه بازی فوتسال افغانستان و قرقیزستان (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) شگفتی سازی افغانستان با هدایت مربیان ایرانی | تیم ملی فوتسال افغانستان به جام جهانی صعود کرد مشهد خانه فوتسال افغانستان مرتضایی: آسیا باید باور کند که در فوتسال قدرتی به‌نام افغانستان وجود دارد پخش زنده بازی افغانستان و قرقیزستان انتخابی جام جهانی ۲۰۲۴ (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین شناسایی خانواده شهید نسیم افغانی از طریق DNA توسط بنیاد شهید
سرخط خبرها

هشدار سازمان ملل درباره وضعیت اقلیمی نگران کننده در افغانستان

  • کد خبر: ۱۹۸۴۹۱
  • ۱۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۳
هشدار سازمان ملل درباره وضعیت اقلیمی نگران کننده در افغانستان
استفن رودریکز، نماینده‌ی برنامه توسعه سازمان ملل متحد در افغانستان می‌گوید که این کشور در آستانه‌ یک فاجعه‌ اقلیمی است.

به گزارش شهرآرانیوز، نماینده‌ برنامه توسعه سازمان ملل متحد در افغانستان در مقاله‌ای که در سایت دفتر بخش توسعه سازمان ملل در آسیا و اقیانوسیه منتشر شده گفته است: افغانستان در آستانه‌ یک فاجعه‌ اقلیمی قرار دارد، ما باید اکنون اقدام کنیم.

او آورده است که میلیون‌ها شهروند افغانستان با تهدید دائمی خشکسالی، سیل، دمای شدید و تخریب زمین زندگی می‌کنند؛ تهدید‌هایی که به‌گفته‌ی وی، بر معیشت، امنیت غذایی و رفاه حاکم است.

رودریکز نوشته است: به همین دلیل است که ما باید از هم‌اکنون برای حمایت از افغانستان در ایجاد انعطاف‌پذیری آب‌وهوا و تضمین آینده‌ای پایدار برای مردم و سیاره‌ زمین اقدام کنیم.

به‌نوشته‌ او، افغانستان در سال ۲۰۲۳ در رتبه‌ی ششم در میان کشور‌های آسیب‌پذیر در برابر تغییرات اقلیمی و چهارمین کشور در معرض خطر بلایای طبیعی بوده است.

استفن رودریکز افزوده است که افغانستان از سال ۱۹۵۰ تا اکنون ۱.۸ درجه‌ی سانتی‌گراد افزایش دما داشته است که از میانگین جهانی فراتر رفته است.

او نوشته است: این تغییر دما بر کشاورزی و زنجیره‌ی ارزش کشاورزی -ستون فقرات اقتصادی کشور- آسیب وارد کرده است و اثرات درگیری، فقر و آوارگی را تشدید کرده است.

این مقام سازمان ملل افزوده است که فقیرترین و آسیب‌پذیرترین افراد بیشترین آسیب را از بحران تغییرات اقلیمی می‌بینند.

به‌گفته‌ی او، تحقیقات سازمان ملل بر چالش‌های پیچیده‌ی افغانستان تأکید می‌کند که خشک‌سالی، سیل، تخریب زمین و کاهش بهره‌وری کشاورزی را به‌عنوان تهدید‌های قوی برجسته می‌کند.

براساس گزارش سازمان ملل، بیش از ۸۰ درصد جمعیت افغانستان برای امرار معاش به منابع طبیعی وابسته هستند. با این حال، تنها ۱۲ درصد از زمین کشور قابل کشت است و تنها شش درصد در حال حاضر زیر کشت می‌رود.

رییس برنامه توسعه سازمان ملل در افغانستان اضافه کرده است که تغییرات اقلیمی تهدیدی برای کاهش دسترسی و کیفیت آب، خاک و محصولات کشاورزی است و زندگی میلیون‌ها نفر را در معرض خطر گرسنگی و سوءتغذیه قرار می‌دهد.

افغانستان درحالی‌که یکی از کشور‌های آسیب‌پذیر از تغییرات اقلمی است، اما کم‌ترین مسئولیت در بروز اثرات آن دارد.

دفتر هماهنگ‌کننده‌ کمک‌های بشردوستانه‌ی سازمان ملل متحد در افغانستان (اوچا) می‌گوید که افغانستان با وجودی که آسیب شدید از تغییرات اقلیمی دیده، اما تنها ۰.۰۸ درصد گاز‌های گلخانه‌ای جهان را تولید می‌کند.

اوچا گفته است که ما باید برای «راه‌حل‌های عادلانه» در مورد تغییرات اقلیمی متحد شویم و از کشور‌هایی که در خط مقدم آسیب‌پذیری از این تغییرات هستند حمایت کنیم.

این در حالی است که کنفرانس اقلیمی سازمان ملل متحد موسوم به «کوپ ۲۸» این روز‌ها در شهر دبی امارات متحده عربی ادامه دارد.

یکی از بحث‌های اصلی در این کنفرانس کاهش تولید گاز‌های گلخانه‌ای است.

در این کنفرانس هیچ نماینده‌ای از افغانستان به‌دلیل عدم مشروعیت طالبان حضور ندارد.

منبع: اطلاعات روز

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->